Despre fotografia de stock – dreamstime.com Stock Photography

Acum ceva timp am participat la o scurtă prezentare entry-level despre  fotografia de stock susținută de Loredana Brătilă de la SMA Studio. Am fost foarte curios dacă s-a schimbat ceva de acum câțiva ani buni, când abia îmi luasem DSLR-ul (prin 2008) și îmi încercam norocul în vânzarea „operelor mele de artă” 🙂 . Pe scurt, m-am înscris pe un site, am trimis 10 fotografii pentru review și acceptare, n-am fost acceptat și de atunci am tot salivat la articolele prin care alții își etalează câștigurile din așa ceva. Era și normal să nu fie acceptate, m-am aruncat cu capul înainte fără a cunoaște o boabă despre cum merg treburile în „Stock Photography”. Acum îmi pare rău că n-am încercat mai mult. Poate acum aveam și eu mii de euro/dolari în conturi 🙂

Putem vinde orice? Eu sunt de părere că da. Dacă fotografiile trec de selecția moderatorilor, aveți șanse ca fotografia să fie afișată pe pagina căutărilor. Vedeți însă următorul punct.

Înțelege piața. Cine cumpară? Majoritatea cumpărătorilor sunt persoane juridice, care achiziționează fotografiile pentru diverse proiecte sau articole. Dacă tu pui fotografii cu peisaje de la munte, o să ajungă printre cele câteva sute de mii de astfel de fotografii și șansele să fie cumpărată a ta sunt aproape 0.

Ce cauta clientii, ce se vinde? Aici este partea cea mai interesantă și foarte importantă. Trebuie să urmărești piața și să-ți dai seama ce se caută cel mai mult și ce fotografii nu sunt încă destule pe piață.

Unde vindem? Fotografiile se vând pe site-urile de microStock precum: Dreamstime (fondat de români) și altele

De ce avem nevoie de un astfel de site? Evident, pentru creșterea expunerii. Nimeni nu va intra pe site-ul vostru tutumutu.ro să caute o anumită fotografie. Este mult mai ușor de căutat într-o bază de date cu peste 19 000 000 de fotografii din câteva click-uri doar.

Înainte de a urca fotografiile pe site-ul de stock (lucrul cel mai ușor de făcut), trebuie să treceți de obicei prin 3 etape: prepoducție (alegere temă/concept, recuzită, echipamente necesare, locație, modele etc.) , producție (set-up, shooting-ul efectiv) și postproducție (selecție, editare, export, aspecte legale (model release etc.) și găsirea cuvintelor cheie și a descrierii fotografiei. Dintre toate, cel mai greu vi se va părea la început găsirea cuvintelor cheie în limba engleză care să reprezinte cel mai bine fotografia voastră. De la site la site, există un minim și un maxim al acestora pentru fiecare fotografie. Este unul dintre cei mai importanți pași, având în vedere că doar astfel clineții vă pot găsi fotografiile.

Exemplu:

Private Eye
© Photographer: Squidmediaro | Agency: Dreamstime.com

Title: Private Eye
Description: Private detective searching for information, isolated on a black background
Keywords: inspect, smoke, men, security, evil, detective, job, expertise, law, surveillance, magnifying, information, criminal, noir, film, questioning, dark, private, mystery, background, retro, occupation, stealth, pipe, face, enforcement, trench, sneak, search, investigate, coat, spy, path, profile, crime, skeptical, mustache, profession, black, gangster, police, locate, fedora, looking, inquiring, eye, glass, interview, hat

Cum e? Mai găsiți cuvinte care să reprezinte fotografia?

Pe lângă un „marketing” bun, trebuie să aveți cât de cât și puțină tehnică. Printre cele mai importante aspecte: claritate (focalizare bună), zgomot de imagine cât mai redus, balansul de alb corect, lumină suficientă, postprocesare adecvată. Loredana a mai adăugat în prezentare și „obiective bune, body decent”. Pentru început, nu cred că este esențial. Fotografia de mai jos a fost cumpărată de peste 100 de ori și a fost realizată cu telefonul Samsung Galaxy S

Cruise ship
© Photographer: Marleen Wolters | Agency: Dreamstime.com

 Sfatul meu este să folosiți într-un mod cât mai eficient ceea ce aveți deja și abia după ce înregistrați câteva comisioane să investiții banii în ceva aparatură foto mai performantă.

N-am vorbit până acum nimic legat de câștiguri. Nu vreau să vă dezamăgesc, însă veniturile/fotografie sunt destul de mici. Fiecare site are procente diferite și diverse forme de bonusare (fotograf exclusiv, etc.). În principiu, câștigurile sunt undeva între 0,35$ și 10-15$ / fotografie sau chiar mai mult. În medie, nu cred că reușiți mai mult de 5$/foto. Puteți consulta lista completă de pe Dreamstime. E mult, e puțin, fiecare își face socotelile vis-a-vis de timpul investit. Sunt persoane care se bucură la vânzarea cu numărul 100, sunte persoane care se bucură la vânzarea cu numărul 10.000. Apropo, există cel puțin 15 români pe Dreamstime care și-a declarat locația România și au peste 10.000 de vânzări realizate. Eu zic că e bine să le cercetați portofoliul. Sunt persoane care au renunțat la alte job-uri și se concentrează doar pe fotografia de stock.

 În concluzie

Încercarea moarte n-are. Nu se știe niciodată de unde vă sare norocul. Dacă în momentul de față aveți timpul necesar, nu mai ezitați și înscrieți-vă pe Dreamstime pentru început. Nu aveți ce pierde.

Fără a considera epuizat subiectul, mulțumesc Loredanei pentru inspirație (anumite informații provin direct din prezentarea ei) și vă doresc cât mai multe vânzări! Aștep poveștile voastre de succes!

9 păreri la “Despre fotografia de stock – dreamstime.com Stock Photography

  1. bogdan Autor articol

    Doar pe dreamstime vă puteam garanta măcar o vânzare 🙂 . Sunt foarte ok și cele spuse de tine

  2. dac12

    cand mi-am facut cont nu pot selceta la country decat United States iar la state imi apar doar din US . sti cineva dc? Contul este facut pozele suntr trimise la aceptare .

  3. bogdan Autor articol

    Din cate am citit, nu-ti poti schimba tara din interfata. Daca vrei sa o modifici, contacteaza-i aici

  4. George

    Imi permit sa adaug si eu un mic comentariu legat de articolul de fata. Am incercat fotografia de stock de aproximativ 2 luni cu doar 10 fotografii nu foarte reusite dar care mi-au permis accesul pe majoritatea siteurilor de stock. La inceput nu am reusit nici macar o vanzare dar in scurt timp am avut parte de vanzari pe majoritatea siteurilor precum Shutterstock, Bigstock, Dreamstime, Fotolia. E adevarat nu am castigat nici macar 10 dolari adunati dar pentru 10 fotografi eu zic ca este un castig considerabil si merita incercat. In principiu nu conteaza foarte mult aparatura pe care o ai cat conteaza calitatea fotografiilor.

  5. andra

    cum pot pune si eu imagini pe dream stime sau pe Shutterstock? eu cand vreau sa adaug imaginea imi zice sa pun adresa URL? multumesc

  6. Bogdan Cojocaru Autor articol

    Pe Dreamstime intrii pe . Dar vezi ca trebuie întâi să ai profilul completat

  7. ana maria

    buna ,am si eu cont pe dreamstime sincer inca nu ma pricep deloc dar ..incerc…de ceva timp apare ceva de genu,,please fill the tax form in order to avoid lower royalities…multumesc…imi puteti raspunde va rog pe adresa de email..

  8. Bogdan Cojocaru Autor articol

    Ce țară de reședință ai ales? Ai aici mai multe detalii:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.